Fresh Bloemen & Planten Tuinontwerp Beet Duiken Rovers Karper Mama Wetenschap in beeld Historia GoodFood Hart voor dieren

Warming-up in slechts vijftien minuten

Zonder goede warming-up vraag je haast om een geblesseerd paard én om blessures bij jezelf. Begin een training of wedstrijd daarom altijd met rek- en strekoefeningen en rijd je paard goed los.
 
Een goede warming up heeft een positieve invloed op de kracht, snelheid, lenigheid en uithoudingsvermogen van je paard. Een warming-up maakt zijn lichaam warm en klaar voor de prestatie die hij gaat leveren. De hoeveelheid zuurstofrijk bloed naar zijn spieren neemt toe, waardoor deze minder stijf en kwetsbaar zullen zijn. De stofwisselingsprocessen verlopen sneller, waardoor de spieren van je paard makkelijker over de nodige energie beschikken. Hierdoor worden minder afvalstoffen geproduceerd, waardoor je paard na afloop minder of geen spierpijn zal hebben.
 
Een goede warming-up begint met tien minuten instappen, voor de smering van de gewrichten van je paard. Loop het liefst op de harde weg, voor de training en versterking van zijn banden en pezen. Vervolgens kun je in de bak een rustig drafje rijden, waarbij je paard zijn hoofd en hals lekker laag houdt. Zo kan hij zijn spieren lekker warmjoggen.
Ga vervolgens terug naar de stap en laat je paard zijn spieren rekken en strekken. Zorg ervoor dat zowel zijn linker- als rechterzijde worden opgerekt, door cirkels te rijden. Rijd je paard ook nu lang en laag, zodat hij zijn ‘bovenlijn’ kan stretchen.
 
Een warming-up moet geleidelijk en progressief gebeuren, maar dan wel zo dat de spier- en lichaamstemperatuur van je paard toeneemt zonder dat er vermoeidheid optreedt of dat er energiereserves worden aangesproken. Zorg voor voldoende afwisseling in de opwarming. Wees creatief en zoek regelmatig nieuwe oefeningen.
Na een opwarming mag niet langer dan vijf á tien minuten worden gewacht met het vervolg van de training of de wedstrijd, anders gaat het effect van de opwarming verloren.  
 
6 oefeningen voor de ruiter
Veel ruiters nemen plaats in het zadel, voordat ze hun spieren hebben opgewarmd. Dit kan tot vervelende blessures leiden. Zorg goed voor jezelf en rek en strek voor iedere training ten minste vijf minuten!
De oefeningen vanaf oefening 4 kun je naar wens vanaf de paardenrug uitvoeren.
 



1 Een ideale oefening om vastzittende spieren na een lange dag werken weer los te krijgen, is om je armen zo hoog mogelijk boven je hoofd uit te strekken. Ga hierbij op je tenen staan, zodat je lichaam zo lang mogelijk wordt uitgerekt. Door deze oefening voorkom je dat je verkrampt in het zadel plaatsneemt.
2 Om je achterbeenspieren op te rekken, ga je voorover staan en probeer je je handen op de vloer te zetten. Zorg ervoor dat je knieën gestrekt zijn. Houd deze houding een paar seconden vast en kom dan langzaam weer omhoog.
3 Je binnenbeenspieren krijgen tijdens het rijden heel wat te voortduren. Zorg er daarom voor dat deze spieren goed zijn opgewarmd. Zet je rechtervoet op je poetskist, strek je rechterbeen en zak vervolgens voorzichtig door je linkerbeen totdat je knie een hoek van negentig graden bereikt. Zorg ervoor dat je rug gestrekt blijft.  Herhaal deze oefening een paar keer en wissel dan van kant.



4 Zwaai je armen lekker los en beweeg ze afwisselend voor- en achterwaarts. Zit je op je paard? Zwaai dan met één arm, zodat je de teugels goed kunt blijven vasthouden.
5 Rek ook je nekspieren. Leg je arm over je hoofd en leg je vingers net boven je oor. Vervolgens kun je voorzichtig(!) je hoofd opzij trekken. Houd dit een aantal seconden vast en wissel dan van kant.
6 Strek je beide armen en maak een voorzichtige draaibeweging met je romp, totdat je voelt dat je niet verder kunt draaien. Houd je rug recht. Wissel een paar keer van kant. Als je paard goed getraind is, zul je merken dat hij gaat slalommen door de beweging die jij maakt. Inderdaad: dit is een perfecte oefening om je gewichtshulpen te verbeteren!